Sådan fik Norli eget salgssystem på rekordtid

Efter et ejerskifte skulle Norli Liv og Pension på få måneder udskilles fra sin gamle koncern, Alm. Brand. Opgaven med at indføre et nyt salgssystem – blev løst af Pensionspartner – i god tid før deadline og med Norli som meget tilfreds kunde.

Norli Logo

Om kunden

  • Omkring 70.000 kunder – årlige indbetalinger på op imod 2 mia. kr.
  • Investeret formue på ca. 14 mia. kr. (primo 2023)
  • Fokus på opsparing via gennemsnitsrente, hvor kunder får garanti for størrelsen af udbetalingerne, uanset udsving på finansmarkeder, levetid eller andet
  • Norli vil vokse dels med nye kunder, dels ved at overtage eller administrere kunder og gennemsnitsrente-porteføljer fra andre pensionsselskaber

Udfordring

Pensionspartner ikon

I slutningen af 2022 stod Pia Groth, chef for forretningsudvikling i Norli Liv og Pension, over for en stor udfordring: Hun fik ansvaret for, at selskabet med 70.000 kunder fik indført et nyt salgssystem i løbet af få måneder.

Tidligere på året havde det daværende Alm Brand Liv & Pension nemlig fået ny ejer og skiftet navn, og fra juni 2023 skulle Norli Liv og Pension være helt udskilt fra den mangeårige moderkoncern, Alm. Brand.

Vitalt system

”Vi havde travlt, og salgssystemet er meget vigtigt for os, fordi det bliver brugt flere tusinde gange hvert år. Dels når vi rådgiver og sælger til helt nye kunder, dels når eksisterende kunder fx skifter job, bliver gift eller får børn, altså har nogle livsændringer, der påvirker behov og ønsker for opsparing og forsikring,” forklarer Pia Groth.

Det var også uhyre vigtigt, at løsningen fra dag ét problemfrit var integreret med Norlis backend-system, der rummer samtlige data om kunderne, genererer selve tilbuddet og fx sender oplysninger til offentlige myndigheder. Desuden ville Norli have ændret den tekniske løsning, fordi det hidtidige rådgivningssystem lå decentralt – Norlis ønske var en webbaseret løsning, så rådgiverne lynhurtigt kunne logge sig ind på en central version, der altid er opdateret både med aktuelle beløbsgrænser og rent teknisk.

I luften før fristen

”Tidsfaktoren var superafgørende for os, og kun få troede, at det kunne lade sig gøre, så vi blev drillet med, at vi var lidt naive, fordi vi mente, at det hele kunne nås inden deadline for adskillelsen 1. juni. Men allerede i midten af april var systemet i luften – i god tid før tidsfristen,” fortæller Pia Groth.

Opgaven med at tilpasse og indføre et nyt salgssystem var gået til Pensionspartner, som siden 2018 havde stået for det tidligere rådgivningsværktøj i pensionsselskabet.

Løsningen blev baseret på Pensionspartners behovsanalyse, der tager højde for alle elementer i en pensionsordning, fx opsparing, forsikring ved sygdom og ulykke samt sikring af efterladte. Behovsanalysen inddrager også samspillet med folkepension og andre offentlige ydelser samt privat opsparing og formue, herunder eventuel selvstændig virksomhed.

”Vi har fået et rigtigt godt værktøj, som er nemt at navigere i og har et lækkert setup. Vi har fået mange positive reaktioner både fra vores egne godt 20 rådgivere og fra Alm. Brands assurandører, der nu er samarbejdspartnere og fortsat formidler vores produkter. Hos Pensionspartner har de været hurtige og fleksible, og vi har haft et sindssygt godt samarbejde. Der har været en naturlig god kemi, og vi fik aldrig et nej, når vi kom med nye ønsker – i stedet fik vi forslag til den bedste mulige løsning, og vi har altid haft gode drøftelser under forløbet,” understreger Pia Groth. 

Resultat

Pensionspartner ikon
Udvalgte kunder
 
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner
Ikoner

Den it-mæssige implementering af senioranalysen har gennem hele projektforløbet fungeret godt og konstruktivt. Der blev arbejdet på ét fælles mål, og samarbejdet med Pensionspartner har til fulde levet op til vores forventninger.’

IT-projektleder – Danica Pension

Enkelhed og kvalitet er to nøgleord for Industriens Pension, og det lever løsningerne fra Pensionpartner i høj grad op til. Samarbejdet fungerer upåklageligt, og Pensionpartner formår på baggrund af stor faglig indsigt at omsætte svært tilgængeligt indhold til letforståelige, intuitive og værdiskabende løsninger.

Underdirektør, Industriens Pension – Christian Andersen Ransfort

SeniorWealth er et supergodt fleksibelt program til beregning af rådighedsbeløb i pensionsalderen.

Det er ikke usædvanligt at der er mange gange kr. 100.000 at tjene, ved at følge nogle simple anvisninger.

Programmet er et fantastisk redskab til brug for kunderådgivning og giver visuelt redskab til illustration af afviklingen af formuen overfor kunden.

Jes Larsen – Registreret revisor

Jeg giver programmet seniorrådgivning de stærkeste anbefalinger. I de sidste 10 år har jeg arbejdet med programmet, og er meget imponeret over den kompleksitet og det detalje niveau programmet kan håndtere.

Hertil kommer det efterfølgende nemme og pædagogiske layout.

 

Alle aktiver håndteres skarpt og prognosticeres afkast- og skattemæssigt korrekt. Jeg er også imponeret over den agility som pensionspartner organisationen udviser.

Spørgsmål til konkrete cases, korrektioner i programmet eller tilføjelse af nye features, håndteres kompetent og meget hurtigt.

Hans Henrik Bloksgaard – WTW Forsikringsmægler

“Når valget faldt på Pensionpartner, var det især på grund af en overbevisende faglig indsigt og en meget stor grad af professionalisme og imødekommenhed.”

Kundedirektør, Bank

Efter ca. 20 år i pensions- og forsikringsbranchen i Skandinavien må jeg sige at Pensionpartners rådgivningsværktøj “senioranalyse” er det bedste jeg har set. Dette både set fra en pædagogisk synsvinkel såvel som fra en brugersynsvinkel og den hjælp og vejledning som systemet giver kunden og rådgiver er væsentlig.

COO – Pensionsselskab

Pension er for mange svært at forstå. Derfor er det vigtigt i en rådgivningssituation, at analysen ikke tager fokus fra samtalen. Den skal være intuitivt opbygget så tiden bruges på dialog frem for indtastning. Det er samtidigt også vigtigt, at man nemt kan simulere forskellige resultater og tilrette analysens omfang alt efter kundens økonomi og behov.

Med analysen fra Pensionpartner har jeg fået hele pakken.

En ekstra gevinst er, at den kan tale med Pension Broker.

Pensionschef & Formuerådgiver – FinansPlan